woensdag 17 oktober 2012

Cold porcelain +recept

Even een vergelijking gemaakt met een center van cold porcelain en lichtgewicht klei. En een recept om zelf cold procelain te maken.


Hier zijn ze nog onbewerkt, links is de cold porcelain en rechts is de klei. Beide hebben 1 a 2 dagen droogtijd nodig. De cold porcelain krimpt tijdens het hard worden iets. In dit geval vind ik dat heel mooi, maar stel dat je iets passends wil maken dan moet je daar wel rekening mee houden.  De stuctuur van de porcelain is glad en zeer stevig. De klei is wat grover van structuur. De porcelain is iets transparant. De porcelain is heel gemakkelijk te kleuren, je neemt een stuk porcelain, doe er 1 drupje acrylverf op en kneed het goed door elkaar.

 
Hier zijn beide centers op dezelfde manier bewerkt. Een acryl goudrandje en het middenste gedeelte heeft een laagje irridescent medium gekregen. Wat mij opvalt is dat de verflagen niet in de porcelain trekken zoals bij de klei. Ook het medium komt beter tot zijn recht op het iets transparante middengedeelte van de porcelain.

Wil je ook eens cold porcelain maken?
Je hebt nodig
1 cup Maiszetmeel  (albert heijn heeft van die maatbekertjes met deze inhoud erop)
1 cup goedkope witte lijm (kinderlijm) (1 flesje is te weinig voor 1 cup)
2 eetlepels babyolie
2 eetlepels citroensap of azijn.
1 schaal die in de magnetron kan
roerspatel
plastic zak
nivea creme ( olie zou ook wel werken denk ik)
 
 
Je doet de maiszetmeel en de lijm in de schaal en roer dat goed door.
Doe de babyolie en citroen of azijn erbij en roert het goed door.
Zet nu in de magnetron voor 30 sec op hoogste stand.
Haal eruit en roer nogmaals heel goed door.
Weer in de magnetron voor 30 sec op hoogste stand.
Nog 1 keer eruit halen , roeren en weer voor 30 seconde in de magnetron.
Smeer een ondergrond in met een goeie lik nivea. Ik heb gewoon het aanrecht gebruikt.
stort de porcelain op jouw gekozen ondergrond.   En begin met kneden, trekken, drukken tot de porcelain afgekoelt is. Het moet nu 1 gladde bol of rol zijn.
Als het klaar is , wrijf je je handen in met een beetje nivea en ga dan met je handen om de buitenkant van je bol of rol procelain  heen. Neem een zak, smeer de binnenzijde in met wat nivea en doe de porcelain in de zak. Goed luchtdicht afsluiten. Laat nu voor 24 uur rusten.
 
De porcelain droogt snel uit in de buitenlucht. Dus ook als je er mee bezig bent, tussendoor goed afsluiten.
Nou, het is een heel verhaal maar in praktijk is dit zo gedaan.  Ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het wel.

Leuk dat je kwam kijken! Een fijne dag en tot de volgende keer! Groetjes, Brenda

10 opmerkingen:

  1. Jeetje wat gaaaaf zeg, ik vind de cold porselain mooier dan de klei, prachtig zeg.
    Ik had geen idee wat ik me erbij moest voorstellen ik dacht dat het ook iets om te gieten was, dus had net even op Youtube zitten kijken......
    Echt super gaaf spul zeg, ga ik ooit een keer proberen want het is zeker heel mooi!
    Dank je wel voor het delen.
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Brenda, inderdaad heel erg mooi zeg! Maar dan heb je dus een kneedbare massa en hoe maak je dan al die vormpjes? Dan moet je toch een soort malletje hebben of zo? Ik heb het recept in ieder geval bewaard. Groetjes Frea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele gave tutorial Brenda, wat een superleuk resultaat met dit materiaal. Heerlijk om te kunnen kliederen en er dan dit resultaat mee krijgen, echt super! Groetjes, Ira
    irascreacorner.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Brenda,
    Ik heb het hele recept gevolgd. Ik heb een kleiachtige substanie, maar het blijft plakken als een gek. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar ik krijg het niet lekker verwerkbaar. Heb je nog enige tips?

    Groetjes,
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mariska,
      Misschien dat je iets meeer maizena moet gebruiken?
      Ik heb zelf het recept gevolgt en het komt nog wel plakkerig uit de magnetron. Wel goed je handen invetten met nivea en echt flink kneden, trekken en pletten tot je porcelain helemaal afgekoelt is. Daarna kan het nog een beetje plakkerig aanvoelen maar zodra je het 24 uur in een plastic zak hebt laten rusten is dat weg. Wel je zak invetten met nivea.
      Ik hoop dat het lukt. Het is mooi spul. Als het eenmaal uitgehard is dan is het ook echt hard. En als je het goed luchtdicht bewaard dan is het maanden houdbaar.
      Groetjes, Brenda

      Verwijderen
    2. Het ligt al en week afgekoeld te rusten in een zakje :-) Maar ik zal het met nog wat meer maizena proberen.

      Bedankt voor je reactie,
      gr.

      Verwijderen
  5. Hoi Anna, ja volgens mij is 1 cup 240 ml.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend bedankt hiervoor!
    Heb t gemaakt en was echt n makkie,
    maar wat n lol! Echt supergave klei om mee te werken en zo goedkoop. Dacht in eerste instantie dat ik t toch niet helemaal goed had gedaan, maar gewoon maar door blijven kneden en t resultaat was geweldig.
    Nogmaals heel erg bedankt voor dit recept en de goede uitleg!
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi! I have a few new recipes for cold porcelain! http://anri-irene.blogspot.hu

    BeantwoordenVerwijderen